Όσοι από εμάς εργαζόμαστε στον κλάδο του yachting, έχουμε εμπλακεί πολλές φορές σε τέτοιες συζητήσεις. Τι είναι καλύτερο; Τι να επιλέξω; Πολλές φορές, οι φίλοι θα ακούσουν μερικά ωραία λόγια, εμπνευσμένα από τις «λάθος» επιλογές των φίλων. “Πού πας με την σαμπρέλα σου?” κλπ. Πώς όμως μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα; Είναι πολύ δύσκολο, είναι αδύνατο! Κάθε τύπος σκάφους, έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να συγκρίνουμε όσο το δυνατόν περισσότερα αντικειμενικά κριτήρια...
Τα Κριτήρια αυτά είναι:
Σκοπός Χρήσης
Αρχικά, θα πρέπει να δούμε ποιος είναι ο κύριος σκοπός του. Για παράδειγμα, αν μας αρέσει να ψαρεύουμε, καλό θα ήταν να προτιμήσουμε ένα πολυεστερικό σκάφος, χωρίς τον κίνδυνο των αγκίστρων. Επιπλέον, μπορούμε εύκολα να προσαρμόσουμε κουτιά καλαμιών, μηχανάκια για συρτή ή καθετή και πολλά άλλα.
Βασικό επίσης κριτήριο, είναι η τιμή. Γενικά, τα φουσκωτά σκάφη είναι πιο ακριβά από τα πολυεστερικά σκάφη, συγκρίνοντας φυσικά ίδια μέτρα σε κάθε κατηγορία.
Το κόστος του μπαλονιού ανεβάζει την τιμή του σκάφους καθώς είναι πιο δύσκολο να κατασκευαστεί και προφανώς πιο ακριβό.
Χώροι στο σκάφος
Τα φουσκωτά σκάφη έχουν γενικά μικρότερο χώρο από τα αντίστοιχα πολυεστερικά φουσκωτά σκάφη. Τα μπαλόνια κλέβουν χώρους, ειδικά στο πλάτος του σκάφους. Το ίδιο ισχύει και για τον αποθηκευτικό χώρο στο κάθε σκάφος. Γενικά, τα πολυεστερικά είναι πιο άνετα από άποψη χώρου.
Λιμάνι ή Parking
Ένα άλλο κριτήριο είναι αν θέλουμε το σκάφος να είναι συνέχεια μέσα στο νερό ή να το βάζουμε και να το βγάζουμε κάθε φορά. Τα πολυεστερικά σκάφη είναι πιο ανθεκτικά αν θέλουμε να μένουν στο νερό, με ειδική προεργασία αντιόσμοσης πριν το ρίξουμε στην θάλασσα.
Τα φουσκωτά σκάφη, από την άλλη, μπορούν γρήγορα να χαλάσουν αν μείνουν στο νερό. Τα μπαλόνια είναι πιο ευαίσθητα στις καιρικές συνθήκες, επομένως προτιμούμε να τα κρατάμε σε πάρκινγκ σκαφών, στο τρέιλερ και καλυμμένα.
Πλοήγηση
Μεγάλο θέμα συζήτησης ήταν και θα είναι η πλεύση του κάθε σκάφους. Το μήκος και το βάθος της γάστρας εξασφαλίζουν το πόσο καλή ή κακή θα είναι η πλεύση.
Σε ένα φουσκωτό σκάφος, είναι πιο εύκολο να έχετε μια πιο βαθιά γάστρα γιατί η σταθερότητα του σκάφους υποστηρίζεται από μπαλόνια.
Επομένως, στο πολυεστερικό σκάφος, ο σχεδιασμός της γάστρας θα πρέπει να εξασφαλίζει τη σταθερότητα του σκάφους. Αυτό σημαίνει ότι μια ψηλή κουπαστή θα πρέπει επίσης να σχεδιαστεί ταυτόχρονα για να αποτρέπει την είσοδο νερού.
Τα τελευταία χρόνια, το ελληνικό κοινό, έχει αγαπήσει πολύ τα φουσκωτά σκάφη με μακρόστενη και βαθιά γάστρα, καθώς παρέχουν γρήγορη πλεύση χωρίς ιδιαίτερους κραδασμούς.
Ασφάλεια
Μεγάλο πλεονέκτημα των φουσκωτών σκαφών. Σκεφτείτε ότι όλα τα σκάφη για το Λιμενικό, τις Ειδικές Δυνάμεις, τα σκάφη διάσωσης κ.λπ. είναι φουσκωτά. Αυτό συμβαίνει επειδή τα φουσκωτά σκάφη έχουν χαμηλό κέντρο βάρους, γενικά βαθιές γάστρες, όπως επίσης τους αεροθαλάμους που τα κάνουν πιο ασφαλή σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Το φουσκωτό σκάφος είναι ιδανικό αν θέλεις να γυρίζεις το Αιγαίο, να αντιμετωπίζεις καιρούς και να είσαι πρόθυμος να ρίχνεις κάθε φορά το σκάφος σου σε γλίστρα.
Πολυεστερικό σκάφος θα προτιμήσεις, αν σου αρέσουν οι πιο κοντινές βόλτες με οικογένεια και φίλους, το budget που διαθέτεις είναι περιορισμένο, σου αρέσουν οι χώροι, σου αρέσει το ψάρεμα και τα θαλάσσια σπορ και θες να το έχεις μόνιμα στο νερό.
Όλα τα παραπάνω, ισχύουν πάντα ως γενικότητες. Αν εξετάζαμε συγκεκριμένα σκάφη, θα μπορούσαμε να βρούμε πολλά που αποκλίνουν από τους παραπάνω γενικούς κανόνες.
Κλείνοντας λοιπόν, βλέπουμε ότι όλα είναι τόσο σχετικά και δεν υπάρχει απόλυτο καλύτερο ή χειρότερο. Η επιλογή έχει να κάνει κυρίως με τη χρήση του σκάφους.